Audit

In het voorjaar van 1999 is het samen met het CBO gelukt om een groep gipsverbandmeesters op te leiden tot visiteur. Hierna zijn er 56 ziekenhuizen geauditeerd. Na deze eerste ronde is er in 2006 samen met het TNO een normenkader ontwikkeld en is er met gebruikmaking van de vragenlijst van het NIAZ een nieuwe vragenlijst ontwikkeld voor de VGN.

Inmiddels zijn we bij de derde ronde, deze zal in 2022 na aanpassen van de vragenlijst en het volgen van een opfriscursus van de firma Kerteza opnieuw starten.

Wat is een audit

Auditeren is het geven van feedback tussen vakgenoten, ter bevordering van de kwaliteit van de beroepsuitoefening.

Middels een audit

• Wordt nagegaan of de voorwaarden aanwezig zijn om kwalitatief verantwoorde zorg te kunnen verlenen,
  • Ligt de nadruk op het beoordelen van de wijze waarop of de omstandigheden waaronder de zorg verleend wordt en niet de kwaliteit van de individuele beroepsbeoefenaar,
  • Formuleert de kwaliteitscommissie het oordeel niet in termen van "goed" of "slecht", maar in de vorm van advies en aanbeveling,
  • Worden de geauditeerde niet afgerekend op het maken van fouten, maar worden gestimuleerd om waar nodig de werkomstandigheden te verbeteren.

Het dient een terugkerend proces van kwaliteitsbewaking en verbetering te zijn. Een audit is op vrijwillige basis!

De beoordeling van vindt plaats aan de hand van vooraf gegeven vragenlijst, een bezoek aan de gipskamer en omgeving en een gesprek met de geauditeerde(n). Er wordt een verslag gemaakt (binnen 2 weken na de audit) met daarin conclusies en aanbevelingen. Het verslag is vertrouwelijk en wordt alleen verzonden naar de geauditeerde(n) en de audit coördinator, ten behoeve van archivering.

Waarom een audit?

Een audit is een instrument, welke de kwaliteit kan bevorderen van de beroepsuitoefening.

Audit

• Biedt de gelegenheid gegevens over de praktijkvoering te verzamelen d.m.v. het inventariseren van een groot aantal praktijkgegevens en het voeren van gesprekken hierover met vakgenoten,
  • Vergroot het inzicht in de praktijkvoering van eigen handelen,
  • Biedt suggesties voor verbetering van de kwaliteit van de beroepsuitoefening.

Het doel van een audit

• Het doel is een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het reilen en zeilen van de gipsafdeling binnen de organisatie.
  • Goede onderwerpen en knelpunten worden gezien en er wordt aangegeven waar verbeteringen mogelijk zijn voor de kwaliteit van de beroepsuitoefening.

Organisatie van de audit

De kwaliteitscommissie bestaat uit de audit coördinator en 3 regiovoorzitters en ongeveer 25 auditeurs. De regiovoorzitter heeft enkele auditeurs in zijn regio. Hij/zij is verantwoordelijk voor de audits binnen de regio.

Het auditteam bestaat uit 3 personen; een voorzitter, mede-auditeur en een notulist(e).

De voorzitter leidt de audit en doet samen met de mede-auditeur het gesprek. De notulist(e) maakt het verslag. Voor aanvang van de audit neemt het team de vragen door en bespreekt de taakverdeling. De regiovoorzitter is per audit ongeveer 16 uur bezig met voorbereiden, auditeren en verslag leggen.

Aanbevelingen:

• Het serieus nemen van het auditteam; dit geldt ook voor de geauditeerde gipskamer,
  • Licht bij een audit altijd het verantwoordelijke hoofd in, zodat hij/zij op de hoogte is van de audit,
  • Zorg voor een rustige besprekingsruimte,
  • Een audit duurt een hele ochtend of middag. Een lunch schiet er vaak bij in. Een lunch is vaak makkelijk te regelen in het ontvangende ziekenhuis,
  • Vergoed worden eventueel gemaakte parkeerkosten, of zorg voor uitrijkaarten,
  • Natuurlijk is koffie en thee onontbeerlijk,
  • Indien de werkzaamheden op de gipskamer doorgaan, zorg dan dat er minimaal een gipsverbandmeester bij de audit aanwezig is,
  • Het terugsturen van de vragenlijst moet op tijd gebeuren, zodat de auditeurs genoeg tijd hebben zich goed voor te bereiden op de audit (onderstaand kunt u de vragenlijst aanklikken en desgewenst opslaan of printen!).
  • Een goed verzorgde audit is geen garantie voor een goede beoordeling.

Download de audit vragenlijst

Download de bronvermeldingslijst

Tot slot
Het auditeren staat of valt met de bereidwilligheid van voldoende Gipsverbandmeesters. Een audit neemt heel wat tijd in beslag van beide kanten. Tevens zijn er nog auditeurs extra nodig.

Om auditeur te worden, dient men:

1. Lid te zijn van de VGN,
  2. Werkzaam te zijn in de praktijk,
  3. Twee jaar gediplomeerd Gipsverbandmeester te zijn,
  4. Niet in dienst te zijn van de commercie.

Naast het feit, dat een audit voor de geauditeerde(n) leerzaam is, is het voor het auditteam een kans om eens in de gipskamer van een ander te kijken!

Heeft u na het lezen interesse gekregen om ingewerkt te worden als auditeur, dan kunt u te allen tijde contact opnemen met de kwaliteitscommissie: kwaliteit@gipsverbandmeester.nl